NEMZETI VESE PROGRAM INFORMÁCIÓ

INFO@VESEBETEGSEG.HU

Hírek

Vese Világnapi programok az országban



Több mint százan kerültek kórházba energiaitalok miatt

2012.02.02

Az energiaital és az alkohol együttes fogyasztása végleges károsodást okozhat a vesében is.


Az Országos Tisztifőorvosi Hivatal 2011. november 1. óta gyűjti és feldolgozza az energiaital-fogyasztással összefüggő események adatait. Az első elemzés, mely a 2011. december 31-ig tartó időszakot fogja át, arról tanúskodik: ezen időszakban hazánkban 123 főnél idézett elő rosszullétet, illetve kellemetlen testi tüneteket az energiaital fogyasztás. Mindez aggodalomra adhat okot – figyelmeztet közleményben az országos tisztifőorvos.

Az Országos Tisztifőorvosi Hivatalhoz az ország egész területéről érkeznek a mentőszolgálattól, az orvosi ügyeletekről, a gyermekorvosoktól, a védőnőktől, valamint az általános és középiskolákból a jelzések az energiaital túladagolásról. Az adatok szerint az elfogyasztott, rosszullétet kiváltó energiaital mennyisége fejenként naponta két deciliter és 3 (!) liter között változott. Az érintettek 87 %-a fiatalkorú férfi.

A 18 év alatti fiatalok, gyermekek esetében, valamint azoknál, akik nem szoktak a koffein tartalmú italok fogyasztásához, a túladagolás akár halálhoz is vezethet, ezért különösen aggasztó, hogy a rosszullétről beszámoló személyek 77 %-a 18 év alatti fiatal, akik között 8-10 éves korú gyermekek is voltak. A tünetekkel jelentkezők legnagyobb része (26 %) a 13-14 éves, 19 % a 15-16 éves, 18 % a 11-12 éves, 12 % pedig a 17-18 éves korosztályba tartozik. A rosszullétről beszámoló fogyasztók 3 %-a 8-10 éves gyermek, 22 %-a pedig 19 év fölötti felnőtt.

Az érintettek egy része naponta többször, különböző helyszínen is ivott energiaitalt, a legnagyobb arányban azonban otthon (46 %) a délutáni órákban (42 %) fogyasztottak belőle rosszullétük előtt.

Az energiaital és az alkohol együttes fogyasztása végleges károsodást okozhat a májban, a szívben, és a vesében is, ennek ellenére a fogyasztók 23 %-a próbálta ki a kettőt együtt.

A tünetek közül legtöbben zaklatottságról, ingerlékenységről (27 %), valamint felfokozott idegállapotról, nyugtalanságról, álmatlanságról (24 %) számoltak be, előfordult még szédülés, hányinger, hányás, valamint szapora szívverés és mellkasi szúrás is. A túlzott energiaital-fogyasztás miatt rosszullétről és kellemetlen testi tünetekről beszámoló 123 fő közel harmadát állapotuk miatt egészségügyi ellátásban kellett részesíteni.

Az energiaital azért is különösen veszélyes, mert átmenetileg felpörget, növeli a teljesítményt, de utána még erőteljesebb fáradtságot okozhat, amely újabb és újabb fogyasztásra ösztönöz. Egyre többen fáradtság ellen, aktivitásfokozóként nyúlnak energiaitalhoz. A túlzott fogyasztás egyre elterjedtebb a fiatalok körében is.

Az energiaitalok koffeint és más, a koffein hatását felerősítő összetevőket is tartalmaznak. A nagy mennyiségű koffein fogyasztása előidézheti a koffein-túladagolás tüneteit: erős hányingert, hányást, mellkasi fájdalmat, szapora pulzust, nyugtalanságot, álmatlanságot, esetenként pánikrohamot is - áll a közleményben. A témáról a vesebetegség.hu
Miért veszélyes az energiaital a fiatalokra?
Válaszol: Dr. Vajda Zsolt, a Heim Pál Gyermekkórház, Toxikológiai és anyagcsere osztály adjunktusa.

Milyen gyakran fordul elő, hogy energiaital-fogyasztás miatt a Heim Pál Gyermekkórházba kerül gyermek?
Havi egy-két enyhe koffeinmérgezéssel találkozunk általában. A súlyosabb estetek szerencsére ritkábbak, bár van némi emelkedő tendencia. Tapasztalataim szerint talán nyáron több az ilyen eset, a buli, a társaság miatt, a korosztályos csapatba sikk ezeket inni manapság. Szélesedik a kínálat, trendi a doboz, egyszerűen divattá vált az energiaitalok fogyasztása a fiatalok, és sajnos a tinik körében is. Már reggel a metrón, álmosan ülve ott van a kezükben az energiaitalos doboz.

Miért veszélyes a gyerekekre az energiaital? Milyen szerveire van hatással?
Néhány egyszerű adat. A kávé ml-ként koffeinből 1 mg-ot tartalmaz, egy adag fél dl, tehát 50 mg. Az energiaital 0, 3 mg/ml, de a kiszerelés többnyire 2, 5 dl, de van már 1, 5 l-es kiszerelés is. Ez már sok kávényi mennyiség ugye? Megtörtént, hogy a gyerek nyáron fociedzés után, üdítő helyett megivott egy üveggel… Hát nem volt jól…. A szakirodalom szerint gyerekkorban a 15mg/ testsúly kg már mérgező, de a tünetek már 3 mg/kg-tól érezhetőek. Szapora szívműködés, izgatottság, kipirulás jelentkezik először.

A másik veszély a koffeinen túl a többi alkotóelem jelenléte. Ezekben, az italokban van még taurin, ami egy aminosav, és a fizikai erőnlétet fokozza azzal, hogy beviszi a cukrot a sejtekbe, és növeli a teljesítőképességet. Akad még guarana, egy növényi kivonat és a memóriára és a fizikális állapotra hat úgy, hogy ebben is van koffein, és ez hozzáadódik az italban eleve benne lévő nem kis mennyiséghez. A szakirodalom szerint a koffein „az egyetlen legális pszichoaktív drog". Idegrendszeri izgató, simaizom lazító. A váz és a szívizom működését fokozza, vízhajtó hatású. A légzőrendszer munkájára is hat, emeli a pulzusszámot és a vérnyomást, tehát az egész szervezetet egy fokozottabb reakciókészségű állapotba helyezi. Kell ez egy gyereknek? Ha lehet, ne számítógép előtt töltse az éjszakát, aludjon. Kialvatlanok, fáradtak. Ez ugyanis manapság a legfőbb érvük az energiaitalok fogyasztására.

Milyen további veszélyt jelent, ha kombinálják mással, például alkohollal?
A felfokozott állapot, a buli, és hozzá az alkohol ismert hatásai összeadódva súlyos fizikai rosszullétet okozhatnak, és rontják a reális döntéshozatal esélyeit. Ebből számos veszélyhelyzet adódik. Adott a felfokozott izgalmi állapot, amihez a szokásosnál jóval több cukrot éget a szervezet, és az alkohol, ami nagy mennyiségben fogyasztva vércukor szint esést okoz, együttesen súlyos, akár eszméletvesztéses állapothoz vezethet. Ha alkohol helyett egyéb stimulánssal kombinálják az energiaitalokat, akkor a két szer szív és érrendszeri hatása adódik össze, és ez vezet a jellegzetes mérgezéses keringési zavarhoz.

Milyen kezelésre van szüksége ilyenkor a gyermeknek?
Mentőt kell hívni azonnal, és kórházi kezelés szükséges! Ne tegyék személyautóba! A kórházban a tüneteknek megfelelő azonnali szakorvosi segítséget kapnak. A kísérő segítsen az ellátásban azzal, hogy informálja az orvost, mit, mennyit és mivel keverve fogyasztott a fiatal.

Mire figyeljenek a szülők, mit tehetnek ők, hogy ne forduljanak elő ilyen esetek?
Személyes véleményem, hogy ne azt mondjuk, ne igyanak energiaitalokat. A tinik úgyis kipróbálják. Azt mondjuk el, amiről itt beszéltünk. Nyomatékosan tudatosítsuk, hogy ez veszélyes is lehet, főleg, ha nem ismernek mértéket. Szülőként törekedjünk arra, hogy ne legyen rá szükségük, például a kialvatlanság miatt. Fontos a szülői példa, napi öt kávé, és a papa kezében az ismert doboz… hiteltelenné teheti az aggódó tiltást. Nekünk, felnőtteknek is hasonló módon reagál a szervezetünk az energiaitalokra, ne felejtsük el!

 
 
 
Forrás: ÁNTSZ



Fresenius Medical Care Diaverum B. Braun Vesebetegek Egyesületeinek Országos Szövetsége (VORSZ) Transzplantációs Alapítvány a Megújított Életekért Magyar Szervátültetettek Szövetsége