NEMZETI VESE PROGRAM INFORMÁCIÓ

INFO@VESEBETEGSEG.HU

Hírek

Vese Világnapi programok az országban



Ünnepi fő fogás: az egészség

2013.12.13

Ne engedjük, hogy a túlevés beárnyékolja az ünnep hangulatát, szellemét.


Közeledik a Karácsony, a nagy ebédek és vacsorák, az egész napos sütés-főzés ideje. Az evőkapacitás féktelen ilyenkor. Következményei viszont elég keservesek. De valóban így kell lennie? Sehol sincs törvényben, hogy kötelező a karácsonyi degeszre evés. Hogy az ünnepek előtt/alatt/után – magányos pillanatainkban – azon kell gondolkodni, milyen fáradalmak árán áll majd vissza testünk és emésztőrendszerünk harmóniája. Ne hagyjuk, hogy túlterhelt legyen a gyomor, alattomosan gyarapodjanak kilóink. Ne engedjük, hogy a túlevés beárnyékolja az ünnep hangulatát, szellemét, a meghittséget. Egyáltalán: ne csináljunk hagyományt a túlzásokból!

Hogy mit is tudunk tenni? Sajnos ez a kérdés többnyire csupán utólag vetődik fel sokakban, amikor már minden ajándékot kibontottak, minden rokont meglátogattak és minden ételt megettek.

Az Országos Élelmezés- és Táplálkozástudományi Intézet munkatársai összegyűjtötték tanácsaikat: mit lehet tenni azért, hogy felhőtlenül élvezhessük az ünnepet. Talán a legfontosabb: ne essünk kétségbe, nem szükséges koplalnia a családnak az egészségért.

Az OÉTI táplálkozási tippjei az ünnepekre:
• Az ünnepi menük esetében a hagyományos ételeket manapság már szeretjük kiegészíteni kisebb/nagyobb változtatásokkal, s egyre többen nyitottak az új dolgok kipróbálására is. Nyugodtan legyünk bátrak! Cseréljük le például az olajban sült burgonyát párolt kölesre, a majonézes nehéz salátákat a friss ropogós változatokra.
• A jellegzetes karácsonyi ételek közül a halászlevet leveskocka nélkül készítsük, és bízzunk saját fűszerezési ízlésünkben. Egyéb halas ételeknél használjunk tengeri halakat. A töltött káposztába tegyünk egy kis korpát, barna rizst – növelve ezzel rosttartalmát és segítve az emésztést. A rántott húsok szintén terhelhetik a gyomrot: készítsük el a sülteket tepsiben vagy sütőzacskóban.
• Ha már előre sejtjük, hogy az összeállított ételsor nagy eséllyel megviselheti gyomrunkat, igyekezzünk olyan fűszereket, alapanyagokat használni, amelyek emésztést segítő hatása ismert. Ilyen például a kömény, édeskömény, fahéj, gyömbér, lestyán.
• Sokan egy-egy nagyobb családi ebéd előtt inkább nem esznek semmit: azt gondolják, így tudják jól kompenzálni a későbbi fogyasztást és egyensúlyban tartani a napi táplálékbevitelt. Ez egyáltalán nem célravezető! Üres gyomorral lényegesen többet eszünk, mint kiegyensúlyozott napi étrend esetén. Ezért fontos, hogy a napi minimum 5 étkezést az ünnepi időszakban is betartsuk – megelőzve ezzel az álmatlan éjszakákat.
• Amennyiben mégsem sikerül megállni az utolsó falatnál és kezdünk lelkiismeret-furdalást és hasi panaszokat érezni, vegyük csak fel a csizmát, a télikabátot, menjünk ki a szabadba és sétáljunk egy jót a családdal. Szervezzünk szabadtéri programokat az ünnepi időszak alatt is.

Általános információk különféle betegségekben szenvedőknek:
Fontos, hogy akiknek különböző diétákat kell követniük, igyekezzenek az előírásokat a karácsonyi időszakban is betartani. Néhány apró tanács útmutatóul szolgálhat a rokonok, családtagok számára, hogy könnyebben eligazodjanak abban, mivel is kedveskedhetnek szeretteiknek az ünnepek alatt.

• Akiknek magas a vérnyomásuk, törekedjenek a mérsékelt sóbevitelre a vendégségben eltöltött étkezésekkor is. Nyugodtan szóljanak rokonaiknak, hogy kevesebb sóval készítsék el az ételeket, hiszen ez nem fog ártani senkinek, sőt legalább új fűszerek kipróbálására ösztönzi őket. Az Egészségügyi Világszervezet ajánlása szerint naponta maximum 5g sót kellene fogyasztani, magas vérnyomás esetén ennél is kevesebbet. Ám ha elfogyasztják a hagyományosan elkészített halászlevet egy közepes szelet fehér kenyérrel, sóbevitelük máris meghaladja a 7 grammot, ami még egészséges emberek számára is sok. Ezekben a napokban kerüljék a felvágottakat, sós rágcsálnivalókat, savanyúság helyett válasszák a friss salátákat. Szív- és érrendszeri problémákkal küzdőknek a só csökkentésére szintén oda kell figyelni, de emellett a zsírosabb ételekből is egyenek kevesebbet, inkább csak kóstoló falatokat.

Epebetegségek esetén is a zsírosabb ételek komoly panaszokat okozhatnak, melyek akár elronthatják az ünnepi hangulatot. Gondosan figyeljünk oda az ételválasztásra: a krémleveseket, töltött dagadókat, bő zsírban sült ételeket, majonézes salátákat, csípős fűszeres ételeket lehetőség szerint kerüljük, vagy legalábbis együnk belőlük kevesebbet. Segíthet, ha a húsokról leszedjük a bőrt, egyes gyógynövényteák is jótékony hatást fejthetnek ki. Fontos: az epebetegek ne egyszerre egyenek sokat, hanem karácsonykor is próbálják betartani a napi többszöri, kisebb mennyiségű étkezést.

• A különböző vesebetegségek esetén más-más étrendi előírásokat kell követni. De minden esetben fontos: diétájukat erre a néhány napra se függesszék fel! Érdemes ellátni a rokonokat is tanácsokkal, hogy senki se érezze magát kényelmetlenül az ünnepi asztalnál. A leírt és bevált receptötletek, alapanyaglista nagy segítség lehet számukra. Az is, melyik boltban tudják a legkönnyebben beszerezni azokat. Bizonyos élelmiszerekből – például a fehérjeszegény kenyérből – vigyenek magukkal pár szeletet, hogy rokonuknak, ismerősüknek ne kelljen fél-egy kilót megsütnie.

• A cukorbetegeknek az előírt étrendről az ünnepek alatt sem szabad megfeledkezniük. Egy halászléből, sült pulykából, párolt zöldségből és mákos gubából álló menü esetén akár 140g szénhidrátot is elfogyaszthatunk egyszerre (és ez még sokaknak nem is tűnik egy rosszul összeállított étkezésnek). Mivel nem biztos, hogy a süteményekből választási lehetőség is lesz, ezért előre kalkuláljuk bele étkezésünkbe. Manapság már igen elterjedt az édesítőszerek használata: a vendégségekben érdemes rákérdezni, a kínált édességek mivel készültek. Abban is biztosak lehetünk: sehonnan nem fognak kiutasítani minket, ha egy tálca süteménnyel érkezünk.

• A refluxos betegek tartózkodjanak a túl fűszeres ételektől, javasoljanak a fűszerpaprika, curry, mustár, bors, menta stb. fűszerek helyett egyéb jól bevált alternatívát családtagjaiknak. Ajánlott kerülni az erősen puffasztó hüvelyeseket, magas savtartalmú élelmiszereket (pl. paradicsom, citrom, uborka stb.). Egyszerre túl nagy mennyiségű étel elfogyasztásától, kiváltképp az esti órákban, tartózkodjanak! Vacsorameghívások alkalmával, kérjék meg szeretteiket, hogy ezt kora estére tervezzék. Amennyiben mégis úgy érzik, hogy túl sokat ettek, a hazafelé vezető utat inkább gyalog tegyék meg, vagy invitálják meg ismerőseiket egy kellemes esti sétára.

Forrás: OÉTI




Fresenius Medical Care Diaverum B. Braun Vesebetegek Egyesületeinek Országos Szövetsége (VORSZ) Transzplantációs Alapítvány a Megújított Életekért Magyar Szervátültetettek Szövetsége